Sunday, February 22, 2015

Kenapa menghasilkan resume kerja yang baik penting

Ada sesetengah pencari kerja yang memandang mudah untuk menghasilkan kerja. Mereka mempunyai ijazah dengan CGPA yang tinggi dan tidak mementingkan hasil resume. Mereka menyangka yang mereka akan diterima kerja dengan mudah berdasarkan CGPA yang cantik keputusannya. Tapi tahukah anda yang resume merupakan satu rujukan penting bagi para majikan memilih seseorang pekerja. Mungkin mereka akan melihat resume sebagai salah seorang penanda aras sesuatu individu itu. Ini kerana alam pekerjaan adalah amat berbeza ketika belajar. Jadi jangan memandang enteng tentang penghasilan resume. 



Kenapa menghasilkan resume kerja yang baik ? 
Persoalan ini perlu diketahui bagi setiap pencari kerja. Antara sebab menghasilkan resume kerja yang baik adalah :-
 1. Ia perlu kerana ia merupakan biodata pertama bagi diri anda. Penghasilan resume yang cincai akan melambangkan sifat peribadi anda pada majikan. Walaupun anda mempunyai CGPA yang baik tapi jika resume anda tidak lengkap, majikan biasanya akan reject atas sebab tidak serius. 

2. Menjadi sumber rujukan. Dalam resume, beberapa perkara penting boleh dinilai oleh majikan dan penemuduga. Mereka akan melihat beberapa aspek berkaitan sebelum menyaring untuk ditemuduga.

3. Memudahkan anda dalam menjawab persoalan. Jika resume anda lengkap, penemuduga tidak perlu bertanya banyak dan boleh terus menjadi resume anda sebagai sumber soalan. Jadi ia lebih mudah bagi anda untuk menjawabnya.

4. Resume yang lengkap juga memudahkan proses dokumentasi bagi majikan. Mereka boleh memasukkan maklumat yang telah dinyatakan dalam resume untuk diberikan markah. 


 Menghasilkan resume yang baik amat penting. Jika anda mengabaikannya, pasti peluang untuk mendapat jawatan diimpikan akan menjadi tipis.

| INGIN MENDAPATKAN PANDUAN TIPS RESUME ? KLIK SINI |

0 comments:

Post a Comment